۱۳۸۸ بهمن ۲۶, دوشنبه

پیشینه پرچم هزاران ساله ایران زمین

به خشنودی کورش بزرگ
مفهوم بیرق و هدف از تشکیل آن
بیرق یا پرچم یا درفش یک کشور به علامتی گفته میشود که نشان از مظهر تمدن و ملیت آن کشور دارد . بیرق عموما توسط فرمانده قوا یا پادشاه هرکشوری در لشگر کشی ها استفاده میشده است . پرچم هر کشوری جهت رمز اتحاد بین مردمان آن کشور است که ریشه در پیشینه فرهنگی آن کشور دارد . این نشان بر گرفته شده از باورها ، عقاید و رسوم نیکان آن کشور ، هویت و روحیه ملی مردمان آن کشور است .
واژه درفش در گذر تاریخ:
پیش از اسلام = درفش شکوهمند کاویانی
اوایل اسلام = ربیت و علم و لوا
در زمان مغول = منجوق
در زمان قاجار = بیرق
در زمان پهلوی = پرچم

درفش شکوهمند و سرفراز کاویانی
درفش کاویانی بیگمان یکی از پر ارزشترین پرچمهای جهان است که از روز آفرینش آدمی خوی شهریگری (تمدن ) گرفتن ، برافراشته شده است . زیرا این پرچم چندین برتری به همه پرچمهای جهان دارد و فرادادهایی ( امتیازاتی ) که در آن است در هیچ یک از دیگر پرچمها در سراسر جهان یافت نمی شود .
• این پرچم از دل توده های مردم بیرون آمده و از یک پیشبند چرمی آهنگری دلاور که برای درهم کوبیدن ستم و شکنجه بیدادگران تازی به پا خواست فراهم آمده است .
• این پرچم مردمی است و به دست مردم ساده دل ولی دلیر کوچه و خیابان درست شده و پرچم رسمی کشور به شمار آمده و پذیرفته گشته است. ولی همه پرچمهای دیگر جهان پیمانی ( قراردادی) می باشد که از سوی گردانندگان کشور ساخته و پرداخته شده و به مردم پذیرانده شده اند . تا جایی که میدانیم هیچ پرچمی در جهان با رای مردم و همه پرسی برپا نشده است . از این رو کمتر خواسته مردم در آنها نمایان است ، ولی درفش کاویانی به دست مردم ساخته شده و از میان آنها بیرون آمده است .
• هرکشوری پس از گزینش پرچم برای رنگها و نشانه های آن درونمایه هایی برگزیده است . ولی درفش کاویانی هنگام برافراشته شدن همه درونمایه ( معنا و محتوا ) خود را به همراه داشت ، زیرا در پیکار با دشمن خونخوار و برای سرنگونی او پیشاپیش مردم به پاخواسته به جنبش و چرخش درآمد .
• این پرچم برای آزادی ایران زمین از دست بیگانگان چیره بر آن، از دل توده های مردم به خروش آمده برپا گردید .
• این پرچم زنده کننده ابرتنی ، والایی و گران منشی ( غرور ) درهم کوبیده و نابود شده ایران و ایرانی است .
• این پرچم کهن ترین پرچم جهان می باشد و به دست ایرانیان عامه برافراشته شده است . پس در جهان هیچ پرچمی را نمی توان یافت که این همه فراداد ، به ویژه فراداد نبرد با اهریمن و سرکوبی بیدادگری و رهایی کشور از دست دشمن همه را باهم داشته باشد .
• نشان غرور و سربلندی ملت ایران در میان یونانیان و رومیان و ملتهای باستان آن روزگار است .
• نماد سپاس از گذشتگان کشورمان است و ترجیح ندادن هیچ فرهنگی  به فرهنگ کهن نیاکانمان .
• یکپارچگی و اتحاد اقوام مختلف و کهن ایرانی و ایجاد یک امپراطوری قدرتمند در برابر استکبار جهانی است .
• تندیس و نماد پادشاهی ایران و شکوه ارتش شاهنشاهی ایران در جهان است .

تاریخ نویسان درباره درفش کاویانی چه می نویسند ؟
تاریخ طبری می نویسد که درفش کاویانی از پوست شیر بود و پادشاهان آن را به زیب و زیور بیاراستند و زر و سیم و گوهر بر آن پوشاندند . آن را ( اختر کاویان ) نیز می نامند که جز در کارهای بزرگ نمی آوردند و جز برای شاهزاده ای که به کارهای بزرگ فرستاده میشد ، برنمی افراشتند .
مسعودی در مروج الذهب آن را از پوست پلنگ می داند که بر چوبهای بلند می آویختند و او درازایش را دوازده و پهنایش را هشت ارش نوشته است . هر ارش از نوک انگشت تا آرنج دست است .
در برهان قاطع و فرهنگ جهانگیری آمده است که درفش کاویانی چرمی از پوست پلنگ یا ببر بوده است که آهنگران هنگام کار بر میان می بستند و کاوه آهنگر آن را بر سر نیزه کرد و به نبرد با ضحاک پرداخت.
استاد کارمن می نویسد که از سنجش سه بن مایه به دست آمده ، تخت سنگ کنده کاری شده پمپئی، سکه های دودمان " فرته کاره " و شاهنامه فردوسی چنین برمی آید که درفش کاویانی تکه چرمی پاره چهارگوشی بوده که بر بالای یک نیزه آویخته شده و نوک نیزه از پشت آن به سوی بالا نمودار بوده است. بر روی این چرم آراسته و ابریشم و گوهرهای ناب ، ستاره ای میدرخشیده است. این درفش چهار پره داشته است که در هسته آن دایره کوچکی دیده میشود و در بالای آن همین دایره به چشم میخورد . در بخش پایینی چرم ، چهار رشته نوار به رنگهای گوناگون سرخ و زرد و بنفش آویخته شده است که در نوک آن گوهرهای ناب آویزان میباشند.
در نمایشگاه باستانی لوور پاریس در بخش ایران کاسه هایی یافت میشوند که در ته آن درفش کاویانی نقش شده و بر روی آن نوشته است : 4600 سال پیش از زادروز مسیح ، بدین گونه دست کم کهن بودن درفش کاویانی تا 6600 سال پیش میرود . فردوسی بزرگ زمان درفش کاویانی را با احتساب نخستین شاهنشاهی ایرانی ( پیشدادی و کیانی ) در همین حدود دانسته است :

میان سپاه کاویانی درفش
به پیش اندرون تیغهای بنفش
درفش شاهنشاه با بوق و کوس
پدید آمد و شد زمین آبنوس
یکی زرد خورشید پیکر درفش
سرش ماه زرین غلافش بنفش
درفش کاویانی چگونه برپا گردید ؟
فردوسی طوسی استاد سخن از درفش کاویانی بارها از " اختر کاویانی " یاد کرده است و در برپاخیزی کاوه آهنگر چگونگی درست شدن آن را بازگو میکند که چنین است :
پس از آنکه کاوه آهنگر در بارگاه ضحاک ماردوش به بزرگان بی خرد پیرامون ضحاک می تازد و نامه ای را که آنها برای این خونخوار بیدادگر دستینه ( امضا ) کرده و او را مردی نیکوکار ، نیک سرشت ، برجسته و مردمدار شناسانده بودند از هم میدرد ، همراه فرزندش از بارگاه بیرون می رود و به میان توده های به خشم آمده میدود و با پاره کردن پیشبند چرمین خود و بر نیزه کردن آن ، پیکاری سهمگین و دشمن کوب را پی می ریزد که در این باره فردوسی بزرگ چنین می سراید :

چو کاوه برون شد زدرگاه شاه
بر او انجمن گشت بازارگاه
همی برخروشید و فریاد خواند
جهان را سراسر سوی داد خواند
از آن چرم کاهنگران پشت پای
بپوشند هنگام زخم درای
همان کاوه آن بر سر نیزه کرد
همانگه زبازار برخواست کرد
کاوه به سوی فریدون می شتابد و اورا می یابد و به یاری مردم او را پادشاه ایران زمین میخوانند از این رو فریدون با رایزنی مردم با درفش کاویانی که بر سرنیزه به جنبش درآورده بودند به همراه مردم پرخروش بر اریکه شاهنشاهی ایران نشست سپس مردمان آن را غرق در زر و سیم و گوهری تابناک می کنند .
این چرم بی ارزش پیشبند آهنگری ، بدینگونه برجسته ترین و بزرگترین پدیده فروزانی میگردد که بر تارک می نشیند و پرتو می افشاند . از آن پس هر پادشاهی که به تخت می نشیند و تاج شاهی بر سر مینهد به آن سوگند یاد میکند و بر پهنه آن زر و سیم و گوهر می افشاند و بر آن ارج بیکران می نهد و آن را می ستاید و بر فراز سر می افرازد و آن را نماد شکوهمند آزادگی و یکپارچگی و نیرومندی کشور به شمار می آورد .
رنگهای درفش کاویانی :
بررسی ها و پژوهشهای گسترده نشان میدهد که درفش کاویانی چرم پاره چهار گوشی بوده که بر بالای یک نیزه که نوک آن از پشت نمایان بود آویزان میشده است . در میان درفش یک ستاره بزرگ یا چهارپره به چشم میخورد که به چهارگوشه آن پایان میافته است . در بالای آن اختر دیگری یافت میشد که چنبره کوچکی بود .
بدینگونه در درفش کاویانی دو ستاره در میان و بخش بالایی یافت میشده است . در زیر آن در همه گوشه و کنارهایش رشته نوارهایی که گویی تا پنج تا میرسید ، آویزان بوده است که به زر و سیم و گوهرهای تابناک و ناب زیوربندی شده بودند .رشته های آویزان شده بخش زیرین چرم چهارگوش به سه رنگ سرخ و زرد و بنفش آراسته بودند .
فردوسی برگزیدن این سه رنگ را از آن فریدون میداند که خود درفش کاویانی را نیز به زر و زیور و دیبای رومی و ابریشم و پرنیان نیز آذین بندی نمود :

فروهشت ازو سرخ و زرد و بنفش
همی خواندش کاویانی درفش
..........
هواشد بسان پرند درفش
زتابیدن سرخ و زرد و بنفش
درونمایه رنگ های درفش سرفراز کاویانی چیست؟

رنگ سرخ ، رنگ روز " تیر " سومین روز هفته ایرانیان باستان است که امروز به آن چهارشنبه میگویند "تیر" نام فرشته باران نیز می باشد و به یاری و کوشش های اوست که زمین از ریزش باران بهره مند و کشتزارها و مرغزارها سیراب و سبز و خرم می شوند . این رنگ نماد شکوه و توانایی ، خروش و جوشش ، پایداری برای پاسداری و نگهبانی از مرز و بوم است .
این رنگ روی پرچم کنونی که در زمان قاجاریه با دو رنگ دیگر سپید و سبز که نشانه خانواده بنی امیه و بنی هاشم می باشد دیده می شود .
رنگ زرد :
رنگ زرد، رنگ روز "مهر" پایان هفته است که امروز به آن یکشنبه می گویند . این روز نام فروغ و روشنایی را با خود دارد زیرا زادروز مهر تابناک می باشد . این رنگ نشان پاکی و نیکخواهی ، نمایانگر فر و بزرگی ، روشنگر گران منشی و سروری و بازگوگر درخشندگی ، فروزش و روشنایی است .
رنگ بنفش :
رنگ اورمزد چهارمین روز هفته است که امروز به آن پنج شنبه می گویند . این رنگ نشانه جنگاوری و دلیری و نبرد سرسختانه با دشمن و پیکار در راه آزادی کشور و نگهبانی از یکپارچگی و شکوه آن است .

درفش کاویانی که نماد فر و شکوه آزادی و سربلندی و بزرگی ایران بود بدبختانه در هزار و چهارصد سال پیش در تازش تازیان به ایران از دست رستم فرخزاد سپهسالار ارتش ایران بر زمین و افتاد و دیگر برافراشته نشد و این اندوه بر دل افسرده ایران پرستان همچنان برجا ماند .
امروز بسیاری آن را به دست فراموشی سپرده اند ، گروهی آن را به یاد نمی آورند ، دسته ای آن را نمی شناسند و برخی بی انگار مانده اند ....
که همه اینها سخت درد آور و تلخ و رنج دهنده اند .
امروز روزی است که این درفش سرفرازی که هزار و چهارصد سال است سرنگون شده و با فروافتادن خود، بدبختی و سیه روزی برای مردم و کشور ما آفریده است، دوباره برپا گردد تا فرخندگی و بزرگی و گران منشی از دست رفته دوباره به چنگ آید .
امیدواریم همه ایران پرستان به یاری برخیزند و برای دوباره زنده کردن دلاوریها و جانباختگان راه ایران نیرو و توانایی مردمی و نیکوخواهانه نیاکان سربلندمان ، گذشتها و رادمردیها و مهربانیها و مهرورزیهای بزرگان و بهمنشان نیک نژاد و تباران والاگوهرمان و سرانجام برای سرداران دلیر و سپهسالاران جانباز آریایی که از مرز و بوم مهر و اهورا پاسداری نموده و در این راه گاه جان باخته اند ، نماد شکوهمندشان را که به آن سرفراز و خوشبخت بودند از نو بر افرازند .
در این راه جوانان باید پیشگام شوند و درفش کاویانی باید بر دوش دختران و پسران جوان برافراشته گردد .

به امید این روز بزرگ .



۳۴ نظر:

سبزاندیش گفت...

سلام دوست سبزم... خوشحالم از آشنایی با وبت ... تبادل لینک داشته باشیم؟

Aria Animation گفت...

سلام دوست عزیز!
مطلب فوق العاده خوبتون رو با دقت خوندم.
برام خیلی خیلی خیلی جالب بود.
ممنون که بابت مطلبی که مطرح میکنین دلایل و اسناد معرفی میکنین و ممنون به خاطر اینکه مفهومی بودن قضایا براتون مهمه و اینطور خوب توضیحش میدین.
خیلی برام مطالبی که گفتین مفید بود.
برخی از اونها رو نصفه نیمه میدونست، ولی با اکثر اونها هیچ آشنایی نداشتم.
خیلی خوبه که سعی میکنید از پایه این مطالب رو بگین.
چون مشتاق شدم تا چیزهای بیشتری در اینباره بدونم.
فقط در مورد مفهوم رنگها سند یا دلیلی ارائه نکردین.
مطمئن هستم که به اینها هم دسترسی دارین.
پس ممنون میشم برای ما هم لطف کنین بذارین.
بطور کل روندی که پیش گرفتین برای من جالب و خیلی مفیده.
ممنونم بابت وبلاگ خوبی که درست کردین.
امیدوارم با تلاش شما و پیگیری دوستان این وبلاگ و وبلاگهای مشابه هر روز بهتر و مفیدتر بشند.
و امیدوارم بتونیم از این مطالب برای بازگشت ایران به اصلش بیشتر استفاده کنیم و بیشتر مفید باشیم.
براتون آرزوی سلامتی و موفقیت میکنم.

وهومن گفت...

مهربان گرامي درود
«همان است مر كاوياني درفش
كه نازد بدو توس زرينه كفش»

مهربان آريايي
از نوشته زيبايتان بسياربهرمندشدم.
ي گويند كه ارزش مادي درفش كاوياني
چيزي بيش از 4000/000/000به پول رايج امروز بوده است اما درفش كاوياني براي ايرانيان نماد فرهنگ تمدن و همبستگي بوده است پس براي آن هيچ گاه نمي توان ارزش و قيمتي تعيين كرد.زيرا داراي ارزش اهورايي است.
مهربان گرامي ديري نخواهد پاييد كه درفش كاويان دوباره برافراشته خواهد شد وتا ابد در اهتزار خواهد ماند.
پايند باد دين بهي
افراشته باد درفش كاوياني
جاويد باد سرزمين مزدا آفريده ايران.

وهومن گفت...

با پوزش شماره 4000،000،000چهارميليارد تومان مي باشد كه درست نوشته نشده بود
پيروز باشيد.

arianaz گفت...
این نظر توسط نویسنده حذف شده است.
arianaz گفت...

وهومن گرامی ممنون از توجه شمابرای تکمیل این پست باید این مطلب را هم اضافه کنم :
درباره سرنگونی درفش کاویانی و ارزش آن بلعمی (ترجمه تاریخ طبری ) مینویسد: چون مسلمانان خزینه ملوک عجم را غارت کردند آن درفش پیش عمرابن الخطاب بماند پس فرمود آن گوهرها بگشادند و آن پوست بسوختند
طبری در تاریخ طبری رویه 1600 تا 1603 پوشینه چهارم می نویسد که در جنگ قادسیه ضررین الخطاب درفش کاویانی را از ایرانیان به تاراج گرفت و دیگرتازیان آن را به سی هزار درهم خریدند تاپاره پاره کنند و به فروش برسانند بهای درفش کاویانی هزارهزار و دویست هزار درهم بود
به امید برافراشته شدن دوباره درفش شکوهمند کاویانی این نماد ظلم ستیزی در کشورمان ایران

وهومن گفت...

درودمهربانگرامي
...
هم زباني نيست تاگويم به زاري:اي دريغ
ديگرم مستي نمي بخشد شراب
جام من خالي شده است از شعر ناب
ساز من فريادهاي بي جواب...
.........

وقتي شانه هايم
در زير بار حادثه مي خواست بشكند
يك لحظه/از خيال پريشان من گذشت،
بر شانه هاي تو
مي شد اگر سري بگذارم...

تقديم به
شما با احترام فراوان

راضيه گفت...

سلام دوست عزیز
مرسی از اینکه افتخار دادید و سر زدید...سپاس گزارم
شما خودتون گلید...بازم تشریف بیارید

مژده گفت...

شب است و چهره ی میهن سیاه است...نشستن در سیاهی ها گناه است...

وهومن گفت...

با درود مهربان ارجمند

با نوشتار [نسل كشي ديني]
بروز هستم و چشم براه حضور پر مهرتان
سربلند و سبز باشيد.


جاويد باد سرزمين مزداآفريده ايران

ستاره گفت...

سلام آریاناز عزیزم

مطلبت فوق العاده است.فقط کاش کمی درشت تر مینوشتی ، خوب سن و سالی از من گذشته است.

در مورد انتخاب رنگ ها و روزها برایم تازگی داشت.مثلا اینکه روز پایانی هفته را یکشنبه محاسبه میکردند.

عزیزم با افتخار لینک شدید.

سمیرا اصلاح طلب و سبز اندیشی عاشق گفت...

درود برشما یار دبستانی

وب خوبی دارید

تشکر از حضور سبزتون

و بسیار خرسند از اینکه با هم هدفی دیگر که متولد ماه پرحادثه ی خرداد است آشنا شدم

مراقب خودتون باشید

تابعد

درپناه خالق سبز اندیشان سرشار از اندیشه های ناب سبزباشید

یاحسین-میرحسین رو یاری کن

اللهم عجل لولیک الفرج

خاکستر گفت...

سلام
چه عجب شما آپ فرمودی...
حالا ما شدیم بی وفا؟!...
مطلبت هم بسیار عالی بود...
خسته نباشی...

به امید آزادی سبز...

راضيه گفت...

سلام دوست سبزم
ميس اينديپندنت شعر تازه اي داره كه شما رو به خوندنش دعوت ميكنه

کوروش گفت...

سرخ و سپید و سبز است این بیرق کیانی
اما صد آه و افسوس شیر ژیان ندارد
باز زنده خواهیم کرد پرچم شیر و خورشیدمان را
پاینده ایران

armin گفت...

http://212.16.95.75/uploads_group/1000/49/125.mp3

هدیه به جنبش سبز

arianaz گفت...

آرمین گرامی
نظرتان را حذف نمیکنم زیرا که به عکس شما در قاموس ما سانسور مخالف جایی ندارد
خودتان بهترین دلیل بر رد گفته هایتان هستید و به گفته اشوزرتشت پیامبر پاکی و راستی : (من باهیچکس بر سر آیین و باوری که دارد نمی جنگم و خون وی را نمی ریزم چرا که خدای هرکس همان است که خرد او به او می نمایاند.)
یاران خود قضاوت میکنند

مژده گفت...

سلام آریاناز عزیز
مرسی بابت نظرت.لطف داری.وبت خیلی زیباست مخصوصا اسمش.

بزرگمهر گفت...

درود آریاناز عزیز، دختری از نسل کورش بزرگ
سپاسگزارم از حضور سبز و نظرات ارزشمندت در تارنگار آراسپ. از اینکه با تارنگار وزین و پرمحتوایت آشنا شدم بسیار خوشحالم.
اگر مایل به تبادل لینک هستی حتما خبرم کن که باعث افتخارم خواهد بود.
پاینده ایران

خاکستر گفت...

سلام دوست عزیز
اگه آهنگ زیبای داریوش رو دانلود نکردید من لینکش رو در وبم قرار دادم...
بزودی کد آهنگش رو هم میذارم...

آخرین سنگر سکوته...حق ما گرفتنی نیست

آسمونشم بگیری...این پرنده مردنی نیست

به امید آزادی سبز...

afshin گفت...

[گل] درود فراوان بر شما [گل]


[گل] شهر شما در زمان حمله اعراب به خاک مقدس ايران چه کرد


برخی از استقامت های ایرانیان در برابر اعراب یورشگر .....


[گل] سر بزن ---- پاينده ايران [گل]

شاهین گفت...

درود
سپاس یسیار از این که به وبلاگم آمدی
وبلاگ پر باری داری.در باره ی درفش کاویان هم نا گفته ای نگذاشتی.فقط اینکه دوست عزیز تا حد امکان به جای "پرچم" این واژه ی مغولی , درفش را به کار ببر
من لینکت کردم.به روز میکنی خوشحال میشم خبرم کنی
در پناه اهورا

خاکستر گفت...

سلام
ممنون عزیز دل...
منزل خودتونه...
بازم تشریف بیار و ما رو خوشحال کن...

به امید ازادی سبز...

انشرلی گفت...

سلام بابا کوروش
ما که داریم تلاش می کنیم
تو ام دعا کن بتونیم خاک پاکت و نجات بدیم

کوروش گفت...

سلام

با مطلب حجاب مصونیت یا محدودیت؟ 3 ،در مورد حجاب اسلام و ایران در کتیبه ها بروزم.


تا سلامی خدانگهدار[گل]

ستاره گفت...

سلام دوست فضایی خودم ، حال و هوای مریخ که خوبه ؟ خدا را شکر...گول این زمینی ها را نخوری یه بار
بیا زمین برای گردش ولی برای موندن نیاآآآآآآ اینا خطرناکند....نمونه اش همینکه خونه من و رضا و خاکستر را بستند.....از زمینی ها دوری کن.
ادرس خونه جدیدم را بنویس و با یه کادوی خوشگل یعنی شیربنی تازهبیا به دیدنم.تا شاید کمی از تلخی های زندگی مان را فراموش کنیم.

آرش گفت...

درود

چه وبلاگ خوبی دارید عزیز... مطالبتون بسیار خواندنی و مفید فایده هستند ... به امید اینکه مورد استفاده ی خوانندگان ایرانی قرار بگیرد ...

از حضورت در "متال برای همیشه" بی نهایت سپاسگزاریم.... باعث افتخار ماست که با وبلاگ شما آشنا شدیم....

راستی ای کاش این کد تایید را برمی داشتید... فایده ای به غیر از به دردسر انداختن ما ندارد...
قالب وبلاگ و رنگ متن را نیز تصحیح کردیم... ممنون از نظر زیبایتان...

آرتمیس آریانژاد گفت...

شد به آيين كهن، امروز روز عاشقان
روز مهر و مهرباني، عشق ورزي در جهان
تارنگار مهر باستانی به روز شد
پاینده ایران

بزرگمهر گفت...

درود آریاناز عزیز
من هم با افتخار تارنگار وزین ات را به پیوندهایم افزودم.
شاد باشی و در پناه یزدان
پاینده ایران

شاهین گفت...

درود
آریاناز عزیز بحث در وبلاگ من هیچ مانعی نداره.اتفاقا خوشحالم میشم که بیشتر با باور های ارزشمندت آشنا بشم
محبوبه هم از اون مسلمونای روشن فکره که فکر باز دارن و خشک مغز نیستن. خیلی وقته میشناسمش.خیلی دختر خوبیه
در پناه اهورا

شاهین گفت...

درود
دوست عزیز درست میگی.ولی واسم جالبه که مثل اینکه اسلام و محمد و 12 تا امام و 1000 تا بزرگ دینشون فقط بهشون توحش و فحاشی یاد دادند.به جای اینکه مثل مردمان متمدن اونها هم بحث کنند فقط فحاشی میکنند.اون دسته ی به اصطلاح متمدنشون هم که بحث میکنند آخر سر به فحش دادن و چرت و پرت گویی می افتن
در پناه اهورا

yahda گفت...

متشکرم
گرچه طولانی بود، ولی بالاخره تموم شد!

میرمهدی گفت...

با سلام به همه.
اگرچه عشق شما به سرزمین مادری و تمدن گذشته ایران کهن ستودنی و باعث شادی و خوشحالی است، اما دلیل نمی شود به خاطر حس میهن پرستی اعتقادات اسلامی را مورد بی احترامی قرار دهید. اگر هفتادمیلیون ایرانی مثل من و شما و دهها میلیون ایرانی نژاد خارج از ایران، دلشان برای ایران و تمدن باشکوه آن می تپد، دل صدها میلیون مسلمان فارغ از تعلقات ناسیونالیستی در گرو اسلام و پیامبر عزیز آن و سایر بزرگان دین است. گیرم عده ای به جهل و تقصیر، با استفاده از نام دین، نانی خوردند و آتشی افروختند، اما نمی شود به این خاطر تلاشهای پیامبر بزرگوار اسلام و پیروان راستین آن عزیز را در راه اعتلای کلمه توحید و رهایی انسان از قید و بندهای هستی، نادیده گرفته و به آن بزرگوار توهین و ناسزا روا داشت.
خیلی از شما ممکن است با نوشته من مخالفت کنید و مرا به انواع جملات دوست نداشتنی بنوازید، اما از کورش کبیر به یاد داشته باشید که عقاید دیگران مورداحترام است، اگرچه مخالف طبع ما باشد.
آقای شاهین و سایر دوستان میهن پرست، بزرگ داشتن تمدن ایران و نام و یاد کورش و دیگر برپاکنندگان این تمدن باشکوه، الزاماً با تکفیر دیگران بدست نمی آید. کافی است ضمن بزرگ داشتن نام و یاد آنان، کمی هم رسم بزرگ بودن و بزرگ ماندن آنان را به یاد داشته باشیم.
موفق باشید.

arianaz گفت...

میرمهدی گرامی
قبل از هرچیز از حضور سبزت سپاسگذارم
من نیز چون شماتوهین به عقیده و دین و مذهب را در هیچ صورتی مجاز نمیدانم
و همواره بر این اعتقادم که مخالف من حق بیان آزادانه را دارد .
گفتار دوست عزیزم شاهین نیز در مورد شخصی است که داعیه مسلمانی دارد امازبان به گفتن هر نادرستی می آلاید
روی سخن ما با کلیت اسلام و مسلمانان نبود گرچه در مورد بحث باآنها نیز سخن فراوان است
مانیز چون پیامبر راستی و پاکی اشوزرتشت برای مبارزه با تاریکی شمشیر نمیکشیم چراغ می افروزیم