۱۳۸۸ بهمن ۱۳, سه‌شنبه

فروهر

نگاره فروهر باستانی ایران



هر کشور و ملتی نشانه و سمبلی ویژه خود دارند ایرانیان یکی از کهن ترین مردمانی هستند که سمبولی بسیارشگفت انگیز و سرشار از دانش و فرهنگ و خرد از خود به جای گذاشته اند که با اندوه فراوان بسیاری از ما ایرانیان از آن نا آگاه هستیم . این نشان ” فره وشی” یا ” فروهر” نام دارد که قدمت آن بیش از 4000 سال تخمین زده شده است . تاریخچه فره وشی یافروهر به پیش از زایش زرتشت بزرگوار این پیر و فیلسوف خرد و فرهنگ و دانش جهان باز میگردد . سنگ نگاره های شاهنشاهان هخامنشی در کاخهای پرسپولیس و سنگ نگاره های شاهنشاهان ساسانی همه حکایت از آن دارد . نکته بسیار شگفت انگیز این نشان ملی ما ایرانیان آن است که تک تک این نشان دارای مفهوم دانشی نهفته است . اینک به تشریح این نشان ملی می پردازیم:


شايد بتوان گفت از نظر زندگي، فروهر با ارزشترين جزء وجود انسان است چون اين جزء ذره ايست از هستي بي پايان اهورا مزدا که هنگام زايش براي راهنمايي روان و رهبري آن به صورت کمال در وجود يک انسان جايگزين شده و پس از مرگ هم با همان پاکي و درستي به اصل خود(اهورا مزدا )ميپيوندد.
شکل فروهر:


تصوير پيرمرد بالداري نمايانگر شکل فروهر است و در حال حاضر به عنوان نشانواره دين زرتشت بکار ميرود.اما اين شکل سابقه اي چندين هزار ساله داشته ، و نظاير آن در کتيبه اقوام گوناگون ايراني وجود دارد.ولي شکلي دقيقا به همین  صورت موجود، در کتيبه هاي هخامنشي بالاي سر پادشاهان ديده ميشود.

شرح اجزاي مختلف سمبل فروهر:
اين شکل از 7 قسمت به وجود آمده که بر طبق شماره آنها را توضيح ميدهم:

1- سر
که به شکل پير سالخورده‌ و جهانديده و گرم و سردروزگار چشيده که در حلقه يا چنبره زمان تجربه آموخته و با بدي‌ها و ناپاکي‌ها پیکار کرده و مراحل ترقي و کمال را با متانت و صبر وشکيبايي طي کرده. نگاره فروهر از سر تا به کمر به صورت پيرمردي جهان ديده با کمال و تجربه و دانايي است ترديدي نيست که نورانيت انسانها به خاطر نزول نور ايزدي بر دل آنهاست و هر که اين نور را همراه داشته باشد انسان کامل است پير موجود در نگاره فروهر تمثيل و نماد انسان کامل است .

2-دست راست :
دست راست نگاره به سوی آسمان دراز شده است که این اشاره به ستایش “دادار هستی اورمزد” خدای واحد ایرانیان دارد که زرتشت در حدود 4000 سال پیش آنرا به جهان هدیه نمود . در نگرش زرتشتي خداوند داراي جاي خاصي نيست اما از انجا که بشر همواره نيروهاي برتر از خود را در طبقه ي بالاتر مي انگارد، از اين رو شکل، اهورا مزدا را در بالا نشان ميدهد .

3- دست چپ :
چنبره ای ( حلقه ای ) دردست چپ نگاره وجود دارد که نشان از عهد و پیمانی است که بین انسان و اهورامزدا بسته میشود و انسان باید خدای واحد را ستایش کند و همیشه در همه امور وی را ناظر بر کارهای خود بداند . مورخین حلقه های ازدواجی که بین جوانان رد و بدل می شود را برگرفته شده از همین چنبره میدانند و آنرا یک سنت ایرانی میدانند که به جهان صادر شده است . زیرا زن و شوهر نیز با دادن چنبره ( حلقه ) به یکدیگر پیمانی را با هم امضا نموده اند که همیشه به یکدیگر وفادار بمانند . در بين دختران و پسران ايراني پيمان زناشويي با دادن حلقه اي انجام ميشده که همانند شکل فروهر در دست چپ قرار ميگرفته . اين رسم هم اکنون هم پابرجاست .

4-بالها :
بالهای کشیده شده در دو طرف نگاره اشاره به تندیس پرواز به سوی پیشرفت و ترقی در میان انسانهاست و در نهایت امر رسیدن به اورمزد دادار هستی خدای واحد ایرانیان است  . بال هاي فروهر باز است .چون با ديدن بالهاي باز ذهن انسان متوجه پرواز و پيشرفت شده، و از اين حکايت دارد که انسان همواره بايد به سمت پيشرفت و بلندي و سرافرازي حرکت کند.هر بال از 3 بخش تشکيل شده است که اشاره به سه دستور جاودانه پیر خرد و دانش جهان “اشو زرتشت” دارد . که بی شک میتوان گفت تا میلیونها سال دیگر تا جهان در جهان باقی باشد این سه فرمان پابرجاست و همیشه الگو و راهنمای مردمان جهان است  انديشه نيک ، گفتار نيک و کردار نيک و از مشاهده اين سه بخش متوجه ميشويم که پيشرفت و ترقي بايد از راه درست يعني انديشه، گفتار و کردار نيک اتفاق بيفتد تا انسان را به سوي سربلندي و سرافرازي هدايت کند.

5- دايره ميان شکل:
در میان کمر پیرمرد ایرانی یک چنبره ( حلقه ) بزرگ قرار گرفته شده است که اشاره به ” دایره روزگار” و جهان هستی دارد که انسان در این میان قرار گرفته است و مردمان موظف شده اند در میان این چنبره روزگار روشی را برای زندگی برگزینند که پس از مرگ روحشان شاد و قرین رحمت و آمرزش الهی قرار بگیردو نشاندهنده بازگشت کردار انسان به وي ميباشد .

6- دو رشته آويخته:
دو رشته از چنبره ( حلقه ) به پایین آویزان شده است که نشان از دو عنصر باستانی ایران دارد . یکی سوی راست و دیگری سوی چپ . نخست ” سپنته مینو” که همان نیروی الهی اهورامزدا است و دیگری “انگره مینو” که نشان از نیروی شر و اهریمنی است . انسان در میان دو نیروی خیر و شر قرار گرفته است که با کوچکترین لرزشی به تباهی کشیده می شود و نابود خواهد شد . پس اگر از کردار نیک – گفتار نیک – پندار نیک پیروی کند همیشه نیروی سپنته مینو در کنار وی خواهد بود و او به کمال خواهد رسید و هم در این دنیا نیک زندگی خواهد کرد و هم در دنیای پسین روحش شاد و آمرزیده خواهد بود .

7- انتهای لباس :
انتهای لباس پیرمرد سالخورده باستانی ایران که قدمتی بیش از 4000 سال دارد به صورت سه طبقه بنا گذاشته شده است که اشاره به کردار نیک – گفتار نیک – پندار نیک دارد . پس تنها و زیباترین راه و روش نیک زندگی کردن و به کمال رسیدن از دید اشو زرتشت همین سه فرمان است . که دیده می شود امروز جهان تنها راه و روش انسان بودن را که همان پندارهای زرتشت بوده است را برای خود برگزیده است و خرافات و عقاید پوچ را به دور ریخته است .

این تنها گوشه ای از آثار نیاکان گرامی ماست که امروز وظیفه ماست از آن پاسداری کنیم . به امید روزی که ایرانی به هویت ملی خویش بازگردد . اینجا تنها آرزوی داریوش بزرگ که در سنگ نبشته های خود به جای گذاشته است به حقیقت می پیوندد :


خداوند این کشور (ایران ) را از گزند دشمن – دروغ و خشکسالی به دور نگه دارد

ایدون باد

۲۶ نظر:

Aria Animation گفت...
این نظر توسط نویسنده حذف شده است.
Aria Animation گفت...

سلام!
از این مطلب فوق العاده نوپ هم مثل خوندن و دونستن مطالب قبلی که لطف کردین گذاشتین خیلی خشوم اومد و وافعاً بنظرم مفید بود.
بابت این سعی تون ازتون ممنونم.
حتی از کوچکترین قسکتش هم بخوایم در نظر بگبریم اینکه بدونیم چرا رسومی رو داریم و معنی اونها چیه.
چه اصولی در زندگی ما هست که باید رعایت کنیم.
با خوندن این مطالب چیزی که به فکرم رسید اینه که 4000 سال پیش مردم خیلی عاقلتر بودن و همه چیز رو بهتر از انسانهای عصر کنونی میفهمیدند و درک میکردند و به اینها ارزش میدادند و به ارزشهاشون احترام میذاشتند.
بعد از 4000 سال دروغ و بی ارزش نمودن ارزشها و سنتها و اصلها بزرگترین دشمن متجاوز به ما بوده و بزرگترین خشکسالی رو برای ما آورده.
امیدوارم بتونیم دست به دست هم بدیم و با برگشتن به تمام اصول زیبا و کامل گذشتگانمون، به زندگی و خوشبختی و سعادت پایدار دست پیدا کنیم و قدر اونها رو بدونیم.
دوست خوبم - ازت ممنونم بابت مطالب خوبی که مذاری...
امیدوارم این کار تداوم داشته باشه و بتونیم مطالب بیشتر و مثل اینها مفیدی از شما ببینیم.
براتون صمیمانه آرزوی سلامتی و شادی و موفقیت و خوشبختی میکنم.
AriaAnimation@Gmail.con
(;

وهومن گفت...

درود بر شما فرزند زاده كورش بزرگ

ز پوچ جهان هیچ اگر دوست دارم
تورا ای کهن بوم وبر دوست دارم
هم اورمزد هم ایزدانت پرستم
همان فره وفروهر دوست دارم
بجان پاک پیغمبر باستانت
که پیریست روشن نگر دوست دارم
سه گفتش بهین رهنمای جهان است
مفیدی چنین مختصر دوست دارم
نکشت و نه دستور کشتن به کس داد
از این روش هم معتبر دوست دارم
(مهدی اخوان ثالث)
سپاس گذارم از تلاشهاي بيكران شما در شناساندن تاريخ اين كهن بوم
نوشته هايتان زيبا و خواندي است
پاينده باد دين بهي


جاويد باد سرزمين مزدا آفريده ايران

وهومن گفت...

درود بر شما فرزند زاده كورش بزرگ

ز پوچ جهان هیچ اگر دوست دارم
تورا ای کهن بوم وبر دوست دارم
هم اورمزد هم ایزدانت پرستم
همان فره وفروهر دوست دارم
بجان پاک پیغمبر باستانت
که پیریست روشن نگر دوست دارم
سه گفتش بهین رهنمای جهان است
مفیدی چنین مختصر دوست دارم
نکشت و نه دستور کشتن به کس داد
از این روش هم معتبر دوست دارم
(مهدی اخوان ثالث)
سپاس گذارم از تلاشهاي بيكران شما در شناساندن تاريخ اين كهن بوم
نوشته هايتان زيبا و خواندي است
پاينده باد دين بهي


جاويد باد سرزمين مزدا آفريده ايران

وهومن گفت...

بادردود فروان بر شما فرهيخته ارجمند در نوشته زيبايتان پيرامون فروهر زمان آن را به پيش از آشو زرتشت يعني در 4000سال پيش ميدانيد در صور تي كه بر اساس آنچه از زبان گاتها اين سروده هاي پاك و ناب اشو زرتشت بر مي آيد و همچنيني برخي از مورخين يوناني و رومي باور دارند كه ايشان در 8500سال پيش چشم به گيتي گشوده است
كه شما دوست گرامي را بخواندن برخي از گفته هاي مورخان در اين زمينه كه با نام (اشو زرتشت پيامبر هزاره ها ) در تار نماي خود گذاشته ام ميهمان مي كنم.
باسپاس
پاينده باد دين بهي



جاويد بادسرزمين مزدا آفريده ايران

arianaz گفت...

مطلب زیبای شما رو خوندم دوست عزیز
فقط اینجا سخنی رو نقل میکنم از موبد دکتر اردشیر خورشیدیان رئیس انجمن موبدان تهران :
(بر طبق آنچه که باور زرتشتیان جهان است و دانشمندان دین پژوهش کرده و پژوهشگر بزرگ ایران روانشاد ذبیح الله بهروز نیز با دانش جدید برابری داده و ثابت کرده است ، دقیقا 1738 سال پیش از میلاد اشوزرتشت به پیامبری برگزیده شده که مبنای تاریخی دین ما زرتشتیان است و چون این امر درست در سن سی سالگی پیامبر اتفاق افتاده ، پس تاریخ زایش اشوزرتشت، 1768 سال پیش از میلاد مسیح می باشد ... )
( ... هیچ دانشمندی نتوانسته زمان اشوزرتشت را از 1768 سال پیش از میلاد پایین تر آورد و خیلی از مورخین حتی تاریخ زایش پیامبر مارا بیش از چهار هزار سال پیش میدانند . و این تنها صهیونیست ها هستند که اصرار دارند که زمان زندگی پیامبر ما را پس از حضرت موسی (ع) بدانند که وانمود کنند موسی (ع)اولین پیامبر آورنده کتاب آسمانی است . در حالیکه همه دانشمندان ثابت کرده اند که خیلی از باورهای مذهب یهود زرتشی بوده و برعکس آن کمتر دیده میشود .)
به هرحال اختلاف نظر وجود داره مهم اینه که این میراث پاس داشته بشه
بازم ممنونم بابت دقتی که داشتید

پیشگو گفت...

سلام
عجب وبلاگ "ایرانی" ای دارین! وقتی ادم می آد اینجا دلش می خواد به همه بگه ایرانیه.... یه جور حس غرور.

دو سال پیش بود که در مراسم جشن سده در تهران شرکت کردم و چقدر لذت بردم. ازتون ممنونم که یادم می آرین چه کشور بزرگ و با عظمتی داشتم و اکنون چه ویرانه ای را باید دوباره بسازم...

arianaz گفت...

آینده وطن در دست جوانانیست که با گذشته شان مانوس و آشنا هستند امیدوارم بتوانم در شناختن و شناساندن گوشه کوچکی از تاریخ و تمدن مام میهن سربلند باشم

پیشگو گفت...

با اجازه لینک تون کردم.
پیروز باشید

arianaz گفت...

ممنون من هم شما رو لینک کردم
پیروز و سربلند باشید

نامیرا گفت...

سلام عزیز
مطلبت زیبا بود بهره مند شدم
وعده ما 22 بهمن
پیروز و مانا باشید

Unknown گفت...

سلام
ممنون از حضورت نازنین...
من لینکت میکنم...
به امید آزادی سبز...

انشرلی گفت...

پلاک من هم فروهره


باید ایرانی بود
با 2500 سال تمدن

ناشناس گفت...

سلام. وبلاگ پر محتوائی دارید؟

arianaz گفت...

این جمله سوالیه یا خبری؟

Aria Animation گفت...

سلام!
خیلی خوشحالم که این وبلاگ تبدیل به یک موقعیت گفت و شنود و بحث و بررسی شده و خوانندگان عملاً از این بحث میتوانند به نتیجه های دقیقتر و ملموستری برسند.
متأسفانه شایعات و خرافات و تحریفهایی در هر دین یا گذشته تاریخی بوجود می آید که تنها از طریق کنکاوهای دقیق و مراجعه به منابع مستند و بحث و بررسی آنها میتوان به اصل آنها نزدیک شد.
خیلی مهم است که بدانیم منابع مستند که میتوان روی اطلاعات آنها تکیه داشت کدام است و اعداد و اسمها و حرف و سخنها کیلویی گفته نشود. خوشبختانه بنظر میرسد مدیر این وبلاگ تسلط کافی بر این امر دارد و خود ایشان با هوشیاری از چنین تحریفاتی جلوگیری میکنند و با ذکر دلیل به موارد مستند اشاره میکنند.
امید به اینکه این بحث و گفتگو ها با پیگیری هموطنان ادامه داشته باشد تا انشالله به نتیجه مطلوب برسیم.
برایتان صمیمانه آرزوی موفقیت میکنم.
AriaAnimation@Gmail.com
AriaAnimation.blogspot.com
(;

وهومن گفت...

با درود فراوان به پيشگاهارجمند شما دوست گرامي سپاس گذارم براي مهرباني بيكران شما.
......
براي تو اين شعر را مي سرايم

براي تويي كه مرا هيچ نديده اي

براي تويي كه تو را هيچ نديده ام

براي تويي كه به صد چشم ديگر عزيزي برايم

براي تو اين شعر را مي سرايم .



براي تو محبوس آن تنگ

براي تو الماس مدفون در سنگ

براي تو اي ميهن كوچك من

براي تو اي شبچراغ بزرگم

براي تو اين شعر را مي سرايم.



تو را در چكاچاك انديشه ها مي شناسم

تو را در نبردت بر ضد ستم پيشه ها مي شناسم

تو را در صف رنج خون ريشه ها مي شناسم

از آن تو باشد سرودم

از آن تو باشد سپاسم

براي تو اي يار خاموش فرخنده رايم

براي تو اين شعر را مي سرايم.

پيشكش به شما مهربان گرامي
...
پاينده باد دين بهي


جاويد باد سرزمين مزدا آفريده ايران

Unknown گفت...

سلام دوست عزیز
برای بار ششم فیلتر شدم...
لینکمو تصحیح کن و خبرم کن...

اگه یه اطلاع رسانی بکنی ممنونت میشم...
شرمنده...
به امید آزادی سبز...

Aria Animation گفت...

سلام!
بیصبرانه منتظر مطالب جدید و خوبتون هستم.
براتون آرزوی سلامتی و موفقیت میکنم.
AriaAnimation@Gmail.com
AriaAnimation.Blogspot.com
(;

Unknown گفت...

سلام دوست عزیز
من برای هفتمین بار فیلتر شدم...
اگه دوست داشتی لینکمو تصحیح کن و بیا بهم خبر بده...

به امید آزادی سبز...

afshin گفت...

[گل] آن زمان که بنهادم سر به پای آزادی

دست خود ز جان شستم از برای آزادی



** خداوند نگهدار ایران باد ** [گل] [بدرود]


saligheh 20 - afarin

وهومن گفت...

درودي دوباره بادبر شما مهربان فرهيخته
.......
گفتند كه غم دولت جاويد گرفت
گفتند كه ياس جاي اميد گرفت
گفتيم چراغ باده روشن بادا
تاريكي اگر خانه خورشيد گرفت
........
روزي خواهد رسيدكه
درفش كاويان بر فراز البرز افراشته خواهد شد و سوشيانت دوباره آيين بهي را برپاي خواهد داشت و زهاك واژونه ديو(اين ديو دروغ) به تير گرشاسب
از پاي در خواهد آمد و جهان سراسر راستي خواهد شد و ديوان ژوليده موي از تخمه خشم(تازيان و كسانيكه هم اكنون سنگ اين بيابانگردان را به سينه مي زنند)از ايرانويج اين سرزمين پاك و اهورايي خواهند گريخت.و پشوتن تخت بيارايد كه اينك سوشيانت ظهور خواهد كردو بهمراه هفت تن جاويد ورجاوند اين مغ پتياره بي دين بدكرار را از تخت كورش بزرگ بزير خواهند كشيد.و فروغ مزدايي اين آتش ارجمند دوباره روشن خواهد شد و تا جاودان در آذرگشسب خواهد درخشيد.
ايدون باد ايدون تر باد

پاينده باددين بهي
جاويد باد سرزمين مزدا آفريده ايران

وهومن گفت...

درودي دوباره بادبر شما مهربان فرهيخته
.......
گفتند كه غم دولت جاويد گرفت
گفتند كه ياس جاي اميد گرفت
گفتيم چراغ باده روشن بادا
تاريكي اگر خانه خورشيد گرفت
........
روزي خواهد رسيدكه
درفش كاويان بر فراز البرز افراشته خواهد شد و سوشيانت دوباره آيين بهي را برپاي خواهد داشت و زهاك واژونه ديو(اين ديو دروغ) به تير گرشاسب
از پاي در خواهد آمد و جهان سراسر راستي خواهد شد و ديوان ژوليده موي از تخمه خشم(تازيان و كسانيكه هم اكنون سنگ اين بيابانگردان را به سينه مي زنند)از ايرانويج اين سرزمين پاك و اهورايي خواهند گريخت.و پشوتن تخت بيارايد كه اينك سوشيانت ظهور خواهد كردو بهمراه هفت تن جاويد ورجاوند اين مغ پتياره بي دين بدكرار را از تخت كورش بزرگ بزير خواهند كشيد.و فروغ مزدايي اين آتش ارجمند دوباره روشن خواهد شد و تا جاودان در آذرگشسب خواهد درخشيد.
ايدون باد ايدون تر باد

پاينده باددين بهي
جاويد باد سرزمين مزدا آفريده ايران

خاکستر گفت...

سلام عزیز
خوبی؟...
چرا ازت خبری نیست؟...
حتما یه سر به ما بزن تا از نگرانی در بیایم...

به امید آزادی سبز...

وهومن گفت...

درود مهربان گرامي

چنديست كه از حضور سبزتان بي بهره ايم
اميد كه مشكلي پيش نيامده باشد اگرآگاهمان كنيد سپاس گذار مي شويم

پايند ه باد سرزمين مزدا افريده ايران

وهومن گفت...

سپاس گذارم مهربان گرامي بسيار خرسند شدم

هميشه روزگارتان پدرام باد و بهترين ها را برايتان آرزومندم