۱۳۸۹ فروردین ۶, جمعه

اشوزرتشت پیام آور پاکی و راستی

چو یک چندگاهی برآمد براین
درختی پدید آمد اندر زمین
از ایوان گشتاسب تا پیش کاخ
درختی گشن بیخ و بسیار شاخ
همه برگ او پند و بارش خرد
کسی کو چنان برخورد کی مرد؟
خجسته پی و نام او زردهشت
که اهریمن بدکنش را بکشت


اشوزرتشت پیامبر ایرانی بنا بر متون متاخر زرتشتیان در خورداد روز ( روز ششم ) از ماه فروردین 1768 سال پیش از میلاد زاده شد . فره ی ایزدی از ستارگان به آتشگاه خاندان فراهیم فرود آمد آنگاه این فره که نشان شاهی بر جهان بود و در واقع مشروعیتی از طرف خداوندگار به حساب می آمد به دغدو دختر فراهیم که با پوروشسب ازدواج کرده بود انتقال یافت و زرتشت تحت تاثیر آن فره به دنیا آمد .
آمده است هنگامی که وی زاده شد لبخند گشاده ای بر لب داشت . آنچه مسلم است این است که از گریه و مویه کردن هم در اوستا و هم در ادبیات پهلوی به عنوان نشانه های حضور اهریمن یاد شده است .
گروهی بر این گمان اند که نام اصلی اشوزرتشت ، سپنتمان به معنی سپید ترین بوده است و بعد از رسیدن به پیامبری نام زرتشت را که به معنی روشنایی زرین است بر خود نهاد . همچنین برخی واژه زرتشت را از دو واژه (زرث) به معنی زرد، زال و پیر و دیگری (اوشتر) که همان شتر است دانسته و به معنی دارنده شتر زرد یا شتر پیر ترجمه کرده اند این نام نیز با توجه به نام های آن زمان عجیب نیست زیرا همیشه اسامی کودکان یک اجتماع تابع حوادث ، آرزوها و خواسته های مردم آن اجتماع است . زرتشت زمانی پا به گیتی نهاد که دارندگان شتر و اسب ، ثروتمندان جامعه به شمار میرفتند و این یکی از آرزوهای هر پدر و مادری بود که بچه هایشان ثروتمند گردند .
میگویند اشوزرتشت در زمان لهراسب شاه کیانی در کنار رود درجی که به دریاچه ی چیچست می ریخت به دنیا آمده است درباره تعیین دقیق این زمان و مکان میان دانشمندان اختلاف نظر وجود دارد


زمان زایش :
گروهی این زمان را هشت تا شش هزار سال پیش از میلاد مسیح به عقب برده و برخی آن را ششصد سال پیش از میلاد می دانند . شادروان ذبیح بهروز که مطالعه و کاوش بسیاری در این زمینه داشت بر این باور بود که پیدایش این اختلاف نظر زیاد در مورد زمان زرتشت به دلیل گفتارهای افسانه مانندی است که درباره نمودار شدن پادشاهان و دین آوران و ویرانی جهان در زمان قدیم و نسبت دادن آنها به زرتشت و جاماسب بود و برای این که آنها در زمان به خصوصی صدق کنند یا نکنند در قرون مختلف زمان زرتشت را گاهی جلوتر و گاهی به عقب تر از زمان واقعی آن کشیده اند .
آن شادروان با توجه به این که در تمام کتاب های تاریخ و نجوم تصریح شده که زرتشت رصد کرده و کبیسه را ایجاد نموده و همه تاریخ ها و حساب های نجومی قدیم تر را رسیدگی و تصحیح کرده است و با مطالعه روایات هماهنگی که در مورد زمان زرتشت در مأخذ ایرانی و غیر ایرانی به دست ما رسیده و همچنین با محاسبات دقیق نجومی به این آگاهی رسیده است که زایش اشوزرتشت روز خرداد و فروردین ماه سال 1768 پیش از میلاد مسیح بوده است . گروه دیگری از دانشمندان نیز زمان اشوزرتشت را در همین حدود می دانند بنابراین نه تاریخ 8000 – 6000 سال پیش از میلاد مسیح درست است (زیرا با این حساب زمان زرتشت به عهد حجر میرسد ) و نه 600 سال پیش از میلاد ، چون این زمان هم ، زمان زندگی ویشتاسب جد داریوش هخامنشی است و محققانی که بر این باورند اشتباها این ویشتاسب را با ویشتاسب کیانی که هم عصر اشوزرتشت بوده است یکی دانسته اند .


محل زایش :
باور زرتشتیان بر این است که اشوزرتشت در آذربایجان باختر ایران زاده شده و از آنجا به بلخ ( خاور ) پایتخت شاه گشتاسب مهاجرت کرده است ولی گروهی از دانشمندان به دلیل زیر اشوزرتشت را از خراسان ( خاور ایران ) میدانند .
با توجه به این که لهجه باختر و خاور ایران باهم اختلاف داشته اند و با اعتقاد به این اصل که هر پیامبر برای ترویج آیین خود در اجتماع باید به زبان ، لهجه و آداب و رسوم مردم آن اجتماع آشنایی کامل داشته باشد پذیرش این امر بسیار مشکل است که زرتشت پس از چهل سال زندگانی در باختر بتواند به یکباره به زبان مردم خاور زمین سخن گوید و آنها را با خود همراه سازد .
از نظر جغرافیایی نیز در گات ها و در همه اوستاهیچ از غرب و از کشورهای هم جوار آرین های غربی نام برده نشده و این خود بهترین دلیل بر بستگی زرتشت به شرق ایران است .
گروهی نیز با مقایسه ی تمدن آن روز ایران در خاور و باختر بر این عقیده اند که در خاور امکانات بیشتری برای پرورش اندیشه زرتشت وجود داشته و بعید است که زرتشت با این اندیشه تابناک از باختر ایران و در میان مردمی که از نظر فرهنگ و تمدن از ساکنان خاور زمین فرسنگ ها دور بوده اند پرورش یافته باشد .
اینها همه نظریات گروهی از دانشمندان در مورد زمان و مکان زایش اشوزرتشت بودند که بیشتر با اندیشه و دور از تعصب هستند ولی هنوز در جهان بسیارند پژوهشگرانی که به این زمان و مکان می اندیشند و برای تعیین دقیق آنها کوشش میکنند .
اما امروزه دانستن و یا ندانستن دقیق زمان و یا مکان زایش اشوزرتشت اهمیت چندانی ندارد بلکه آنچه با ارزش است اندیشه و پیام اوست .


درباره زرتشت
سخنانی از فرزانگان و اندیشمندان بزرگ تاریخ درباره اهمیت سروده های اشوزرتشت و دستاوردهای ایرانیان :
زرتشت بزرگترین پیامبر پیشکسوت بود که راه آزادی انتخاب در امور اخلاقی را به روی آدمی گشود .
« تاگور »
جنبه اخلاقی آیین زرتشت عالی تر و شگفت انگیزتر از جنبه الهی آن است .
 « ویل دورانت »
اگر از آنچه تمدن بین النهرین نامیده میشود کارهایی که ایرانیان کرده اند را برداریم بهترین قسمت آن از بین می رود .
 « پروفسور ادوارد براون »
زرتشت نخستین کسی بود که در پیکار نیکی و بدی ، اخلاق را در عبارات حکمت عقلی بیان کرد که قدرت و اصل و غرض آن همه در خود آن است . این است کار نمایان زرتشت .
« فردریک ویلهلم نیچه »
راستی ، پایه فرهنگ اهورایی و ریشه ی اخلاق فاضله است .
 « هگل »
انسان مطابق با تعلیمات زرتشت ، سرباز پیاده ی شطرنج نیست که در جنگ جهانگیر دائمی، بدون اراده ی خود در حرکت باشد بلکه آزادی اراده دارد .
« ویل دورانت »
بر طبق تعلیمات زرتشت ، خداوند با راستی یکسان است .
« فیثاغورت »
زرتشت و دوران او ، از مهمترین دوران های رشد و تکامل آدمی به شمار می رود و مزدیسنا دینی است که از پیروانش تقاضا می کند از کشتن بی جهت حتی حیوانات خود داری کنند و این دستور هم موقعی داده شده که اجداد فرانسوی ها و انگلیسی ها عادت داشتند قربانی ها انسانی تقدیم خدایان خونخوار خود بنمایند .
« پروفسور اشپیگل »
دین مزدیسنا پاکترین و متعالی ترین دینی است که تا کنون در دنیا به وجود آمده است .
« گیگر»
با این که زرتشت در بین کسانی که به اجرای مراسم مربوط به جادو جنبل معتقد بودند محاط شده بود اما در آن ایام تاریک و تهی از عقل و خرد ، اظهار داشت که حقیقت دین در اهمیتی است که دین از نظر اخلاق دارد و نه در اجرای مراسم ظاهری که دارای ارزش موهوم خیالی است .
« رابیندرانات تاگور »
قوانین اخلاقی ای که زرتشت تعلیم داده یکی از عالی ترین و ساده ترین مقررات اخلاقی جهان است .
 « موریس مترلینگ »
زرتشت نخستین پیکره ساز عظمت انسانی ، بعد تازه ای به آدمی بخشید . بعدی به استواری ستون فقرات و به دوری قطب که با آن انحراف های طبیعت را برای انسان ریشه کن کرد و آن را در خدمت تاریخ نهاد . به یمن این جهد ملکوتی است که انسان توانست پیامبرانه در آینده و سرنوشت خود دخیل باشد .
« روژه گارودی »
در میان زرتشتیان تعدد زوجات مرسوم نیست . آنها یک زن بیشتر نمی گیرند . بی وفایی نسبت به پیمان زناشویی هم تقریبا دیده نمی شود و فحشا در بین زنان پارسی وجود ندارد .
« پروفسور جکسن »
مزدیسنا مقام زن رابا مرد برابر میداند . یک علت پیشرفت ایرانیان باستان به خاطر رعایت همین اصل بوده است .
 « جان ملکم »
زرتشت سرود یگانگی میخواند و مرا که خود شاعرو سرود سازم به سوی نغمه ی آسمانی خود جلب میکند .
 « رابیندرانات تاگور»

زاد روز اشو زرتشت پیام آور پاکی و راستی فرخنده باد

۹۲ نظر:

Unknown گفت...

دوست گرامی بسیار نیکو بود زادروز اشو زردشت اسپنتمان را بر شما و بر همه ایرانیان خجسته باد میگویم
پاینده ایرانمان

afshin گفت...

[گل][لبخند] ** این را بخوان نه جان من بخوان **


دوستان تا کنون فکر کردید اگر توی خانواده مسیحی یا زرتشتی یا بهایی ....

به دنیا آمده بودید چکار میکردید , لابد بخاطر به صلیب کشیده شدن مسیح یا فوت

زرتشت بزرگ یا مرگ بهااله سینه زنی یا زجیر زنی میکردید و هر کس یک کلمه چیزی

در مورد اینها میگفت شکمش را میدریدید , آره [زبان][خنده][خنده]

[لبخند] منتـــــــــــــــــــــظرم بــــــــــــــــــــــــــــــــــدرود [گل]

مجید گفت...

سل ااااااااااااا م
مبارکه.
جالب بود خیلی هاشو نمیدونستم

سمیرا اصلاح طلب وسبز اندیشی عاشق گفت...
این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.
سمیرا اصلاح طلب وسبز اندیشی عاشق گفت...

درود بر تو
سال نو مبارک عزیزم

در اینکه زرتشت پیامبر ایرانیان پیام آور پاکی و راستی بود شکی نیست

من هم میلاد پیامبرمون رو تبریک میگم

البته من معتقدم کامل ترین دین دین اسلام و و اخرین پیامبر حضرت محمد
خیلی دلیل نمی بینم اینقدر آیین قدیمی رو تبلیغ کنی؟؟؟

درسته نسل ما نسلی یگانه پرست بوده اما متاسفانه بعد ها آتش پرست شده

واسه همین آیین زرتشتی رو دوس ندارم

آریاناز عزیزم
بابت شعرتم که واسم کاملشا نوشتی یه دنیا ممنون
امیدوارم از حرفای من برداشت بد نکنی
من فقط نظرات خودم رو بیان کردم

سبز باشی و پایدار

درپناه یگانه خالق هستی

اللهم عجل لولیک الفرج

مراقب خودت و اندیشه های نابت باش

یاحسین-میرحسین رو یاری کن

arianaz گفت...

سمیرای عزیزم آیین زرتشت هیچگاه آیین آتش پرستی نبوده و نیست آتش عنصر مقدسی است که توسط زرتشتیان مورد احترام قرار میگیرد آتش عنصر تطهیر کننده است ونور مظهری از اهورامزدا من قصد تبلیغ هیچ دینی را ندارم و تنها حقایق را آشکار میکنم همانگونه که شما مسلمان هستیداین دین برایتان عزیز است ادیان دیگر نیز برای پیروانشان مقدس و قابل احترام است
در ضمن به نظر من آیین زرتشتی نه تنها قدیمی نیست بلکه بسیاری از قوانین آن انسانی تر از ادیان دیگر است و متناسب با هر زمان و مکانی و یک آیین ایرانی است البته نظر هرکسی محترم است من هم نظر خود را گفتم
به هرحال ممنونم بابت بازدیدت و نظرت

شاهین گفت...

درود
به روزم
6 فروردین زادروز اشوزرتشت فرخنده باد
آریاناز عزیز فردا حتما نوشتارت را میخوانم
در پناه اهورا

بادبادکباز گفت...

سلام.
من هم این روز خجسته رو شادباش میگم

سمیرا گفت...

وای نظراتم رو پاک کن

ده بار ثبت شده

من منظورم از قدیمی ، قدمتش نبود
منظورم این بود که ماباید دینی رو بپذیریم که کامل کننده دین ها و پیامبری رو قبول کنیم که خاتم پیامبران باشد

شما زرتشتی هستین؟؟؟

تصورنمی کردم

به هرحال قصد جسارت نداشتم

اما با توجه به اینکه قسمتی از زندگی سلمان رو خوندم اون گفته بود که قبل از مسلمان شدن زرتشتی بوده و به خاطر اینکه اطرافیانش همه اتش پرست بودن به خود امده

من هم میدانم زرتشت دین یگانه پرستی است اما متاسفانه بعدها به آتش پرستی رسیده اند

درمورد حقیقت حرفهای شما هم شکی نیست


قوانین همه ی ادیان ما انسانی است به یک اندازه اما قوانین اسلام به عنوان کامل ترین دین ؛ کامل ترین محسوب می شود

همین دیگه

اللهم عجل لولیک الفرج

درپناه یگانه خالق هستی

arianaz گفت...

سمیرا جان در تاریخ تحریفات زیادی صورت گرفته هرچیزی را نباید باور کرد
باز هم میگم آیین زرتشت هیچگاه آیین آتش پرستی نبوده و نیست
خوب شما هم به عنوان یک مسلمان حق داری بگی اسلام کاملترین دینه اگر دین دیگری داشتی نظرت هم چیز دیگری بود به هرحال اینجا بحث میان ادیان نیست و ما دو دوست هستیم با دو اندیشه متفاوت اما چیزی که ما رو به هم پیوند داده آزادی خواهی و انسانیت است که در همه ما انسانها مشترک است و مهمتر از همه سبز بودن و سبز اندیشیدن پس دوست من با هر اندیشه ای برایم عزیزی

سمیرا گفت...

درودی دوباره

پیام اخر من برای شما

عزیزم من کتابی که خواندم کاملا از نظر تاریخی معتبرمحسوب میشد اما متاسفانه الان در دسترستم نیست که نشانی ان رو بدهم

بله اگر دینی دیگر داشتم که روزی هزار بار خدا رو شکر میکنم که ندارم
ان رو کامل ترین می دانستم

اما اصل حقیقت تغییر نمی کرد
دینی کامل است که کتابی تحریف ناشده و کامل دارد و پیامبر ی که اخرین پیامبر محسوب می شود
درصورتی می توانی بگویی نه که کلا اسلام و حضرت محمد ص رو رد کنی و بگویی وجود نداشته اند
اگر در غیر این صورت باشد که نظریه من کاملا قابل قبول است

اندیشه مهم است برای من
اما نه به اندازه اعتقادات دوستانم

من هم تمایلی به ادامه بحث ندارم
واسه همین پیام اخرم رو برای شما گذاشتم

خدانگهدار شما باشد

اللهم عجل لولیک الفرج

arianaz گفت...

سمیرا جان من اسلام را به عنوان یک دین الهی قبول دارم اما در مورد تحریف نشدنش جای بحث است که در وبلاگ دوست خوبم شاهین در این مورد بحث زیادی انجام داده ایم اگر تمایل داشتی می توانی در قسمت نظراتش آن بحث ها را ببینی
در غیر این صورت نیز خود دانی من به شخصه قرآن را خوانده ام و سوالات زیادی نیز برایم مطرح شده جدای از تمام اعتقادات و بحث هایم برای پیروان هر دینی ارزش و احترام قائلم تا جایی که برای اعتقاداتم احترام قائل باشند
تو نیز پاینده باشی

arianaz گفت...
این نظر توسط نویسنده حذف شده است.
ناشناس گفت...

سلام.میلاد پیامبر نیک اندیشی بر شما عزیز هم مبارک باشد و بر تمام هموطنان زرتشتی مبارک بادا
اریاناز عزیز البته بنده در حد اساتید نیستم ولی شما چه تعارضی در قران کریم می بینی؟ امیدوارم همانطور که گفتی واقعا خوب خوانده باشی چون اکثرا ایراداتی مطرح می کنند که اصلا به نص صریح قران ارتباطی نداره قران یک قانون اساسی ادمیت هست آخرین دین و در اون خداوند کتاب را معجزه قرار داد تا سر فصل رجوع باشه اگر سئوالی بود خوشحال میشم جواب بدم .باز هم سال نوت مبارک .رضا رئیسی

شاهین گفت...

درود
آریاناز عزیز نوشتارت را خواندم.
همانگونه هم نوشتی زرتشت در خاور ایران بزرگ (نواحی تاجیکستان) زاده شده.نیرومند ترین دلیل این دیدگاه هم لهجه ی گاتهاست.پس از آن مهم ترین دلیل این است که اگر زرتشت در باختر زاده شده بود حتما از همسایه های باختری ایران (اقوام سامی) که در آن زمان قدرت های بزرگی بودند سخن به میان می آورد
اما مهم تر از دانستن زمان و مکان زایش زرتشت , دریافتن ژرفای آموزه هایش است.همان گونه که موبد اردشیر خورشیدیان چندی پیش بر این مهم تاکید کرده بود
با پروانه ات میخواهم پرسشی از دوست عزیز سمیرا بکنم:
آیا این درست است که ما هم بگوییم اسلام و به خصوص فرقه ی شیعه 12 امامی مرده پرست هستند؟چون بر سر آرامگاه امام زادگانشان میروند و دخیل میبندند و گریه و زاری میکنند و یا با مالیدن تسبیح و ... به میله های گور امامان و امام زادگانتان برکت میگیرند و میگویند فلان چیز تبرک شده.
در پناه اهورا

مسعود از پارسه گفت...

درود بر شما

درود بر روان پاک زرتشت

پاینده باشید

سیامک گفت...

درود بر تو آریاناز گرامی
فرخنده باد زادروز پیام آور مهر و نیکی پیام آور انسانیت و شرافت
سپاسگزارم که سر زدید
زنده باد آزادی
پاینده ایرانمان

ستاره گفت...

سلام دوست آسمانی من

تولد حضرت زرتشت را بر تو تبریک میگویم.

همیشه اطلاعات فراوانی از وبلاگ تو دریافت میکنم.

ما همه پیرو خداوند واحدی هستیم و دوستدار آزادی و عدالت

امیدوارم همیشه سلامت و شاد باشی
در پناه حق

ساقی گفت...

درود آریاناز جان
زرتشتمان گویی در غبار سال و ماهی که بر ایرانمان افکنده شده...در زیر ابرهای سیاه آسمان محمد و آل محمد در دور دستها سوسو میزند...بر ماست که نشان دهیم تلالو زیبایش را به ایرانیان در خواب...

Unknown گفت...

سلام آرياناز جان
مطلب مفصلي بود دمت گرم...
از سخنان بزرگان كه در آخر پستت بود بسيار خوشم اومد...

خسته نباشي...

به اميد آزادي سبز...

ansherly گفت...

خب ازین به بعد عاشقونه می نویسم

میگم...

زرتشت بعد حضرت موسی بود؟

arianaz گفت...

ستاره عزیزم حق با شماست ما همه یک خدا را می پرستیم تفاوت اعتقاد به معنای برتری و تفاوت میان انسانها نیست عقاید هرکسی برای من محترم است اما من عادت ندارم به عقیده طرفم احترام بگذارم تنها ملاک سنجش من انسانیت است و بس
از نظر من پرسیدن از آیین و مذهب کسی توهین به شخصیت اوست زیرا که در این صورت تو میخوای اگر آن آیین و عقیده مورد پسند تو بود به او احترام بگذاری اما من به انسانها جدای از اعتقاداتشان بها میدهم به انسانیتشان بها میدهم و احترام میگذارم از تو هم سپاسگذارم بابت اندیشه متعالیت مانند تو کم پیدا میشود دوست آسمانیم
آنشرلی عزیزم اشوزرتشت اولین پیامبر آورنده کتاب است و حضرت موسی بعد از اشوزرتشت آمده بسیاری از دانشمندان ثابت کرده اند که خیلی از باورهای مذهب یهود از مذهب زرتشتی بوده و برعکس آن کمتر دیده میشود

سمیرا گفت...

درود بر شما

این نظر به طور غیر مستقیم برای من بود!!!

من در حدی نیستم که بتوانم پاسخگوی سوالات شما در مورد قران باشم
شما می توانید به علمای دین ما برای یافتن پاسخ هایتان مراجعه کنید

درتحریف نشدن قران به دلایل بسیار بی شماری که بزرگترین آن حفظ قران توسط خود خداوند به عنوان اخرین کتاب است شکی وجود ندارد واصلا جای بحثی نیست

ملاک برتری انسانها از نظرمن تنها تقوا محسوب می شود همانطور که خداوند هم این رو ملاک قرار داده
اتفاقا من برعکس شما به عقاید طرفم احترام می گذارم(حتی عقایدمخالف) در عین حال عقاید خودم را هم مطرح میکنم
اگرکسی برداشت نادرستی کند مشکل خودش است

چون شما خیلی صریح ویژگی های دوست خوب رو برشمردین تصورنمیکنم بتونم دوست خوبی براتون باشم

خدانگهدار

اللهم عجل لولیک الفرج

سمیرا گفت...

درود بر شما

این نظر به طور غیر مستقیم برای من بود!!!

من در حدی نیستم که بتوانم پاسخگوی سوالات شما در مورد قران باشم
شما می توانید به علمای دین ما برای یافتن پاسخ هایتان مراجعه کنید

درتحریف نشدن قران به دلایل بسیار بی شماری که بزرگترین آن حفظ قران توسط خود خداوند به عنوان اخرین کتاب است شکی وجود ندارد واصلا جای بحثی نیست

ملاک برتری انسانها از نظرمن تنها تقوا محسوب می شود همانطور که خداوند هم این رو ملاک قرار داده
اتفاقا من برعکس شما به عقاید طرفم احترام می گذارم(حتی عقایدمخالف) در عین حال عقاید خودم را هم مطرح میکنم
اگرکسی برداشت نادرستی کند مشکل خودش است

چون شما خیلی صریح ویژگی های دوست خوب رو برشمردین تصورنمیکنم بتونم دوست خوبی براتون باشم

خدانگهدار

اللهم عجل لولیک الفرج

arianaz گفت...

سمیرای عزیز اگر منظوری در مورد تو داشته باشم ترسی از مستقیم صحبت کردن ندارم اما همه دوستان من میدانند که این روش و اندیشه من است احترام به انسانیت انسانها جدای از اعتقاد و منش و دین و مذهب من هرگز به دین کسی توهین نکردم و نمیکنم و اتفاقا به اندیشه مخالفم تا حدی که توهین نباشد احترام میگذارم فقط نمیدانم روی چه حسابی می گویید که من به نظر مخالف احترام نمیگذارم از من چه بی احترامی دیده اید؟؟اتفاقا من فکر میکنم بی احترامی از جانب شما بود که زرتشتیان را آتش پرست خواندید در ضمن شاهین گرامی از شما پرسشی کرده بود خوشحال میشدم اگر جواب میدادید
در مورد دوستی هم شم درست می فرمایید من دوستان مختلفی باادیان و عقاید مختلف دارم و وجه اشتراک ما افکار مشترک و احترام متقابل است کسی هم از خدا و دین کسی پرسش نمیکند چون همه انسانیت را ارج می نهند
در مورد انتخاب دوست هرکسی مختار است
شما هم پاینده باشید

فریدون گفت...

درود
خیلی دنبال مطلبی در مورد زادروز زرتشت میگشتم با اجازه کپی کردم البته با ذکر منبع
بدرود

مسعود از پارسه گفت...

درود بر شما

با 3 برنامه مخصوص سال نو به روز هستم

پاینده باشید

Unknown گفت...

سلام دوست عزيز
به سلامتي من مورد لطف برادران قرار گرفتم و به شكلي جديد در سال جديد فيلتر شدم...
با اين نوع فيلتر كردن نشان دادن كه ميخواهند تنها اخباري كه از خبرگزاريهاي خودشون بيرون مياد رو به مردم تحميل كنند...

آدرس جديد رو برات گذاشتم...


به اميد آزادي سبز...

شهرام هخامنش گفت...

درود بر تو
شاد زیوی
پیش بسوی یگانگی آریایی

آرتمیس آریانژاد گفت...

درود
زادروز زرتشت بر شما نیز خجسته باد
پاینده ایران

بزرگمهر گفت...

درود آریاناز عزیز
سپاس از حضور سبزت در تارنگار آراسپ. نام زرتشت، پیام آور پاکی و نیکی همیشه در تاریخ ایران زمین جاودانه خواهد ماند. پاینده ایران

کیانا و آرتمیس آریانژاد گفت...

درود
تارنگار مهر باستانی به روز شد
پاینده ایران

ستاره گفت...

سلام یار آسمانی من

در حقیقت من چون بعد از یک هفته وقفه وبلاگ جدیدم را درست کردم ، بر خلاف دفعات قبل لینک های وب قبلی را دوباره ننوشتم و هر دوستی که برایم کامنت میگذاشت ، دوباره لینکش میکردم که متاسفانه بعضی از دوستان را فراموش کرده بودم.حدود 7 وبلاگ را
قصور از فراموشی من بوده است و نه چیز دیگری و بمحض یاد آوری تو دوباره لینکت کردم.همانطور که در کامنت قبلی ام نوشته بودم برای من معیار دوستی ،همانند تو انسانیت است.
دوستی مان پایدار و دوستت می دارم

نوشین گفت...

شیر زنان افتخار آفرین تاریخ ایران زمین ( قسمت 1 )
(این زنهارو ما در ایران داشتیم بازهم مسلمانان و شیعیان و بچه بسیجی هابگویند طبق آیات قران و نظرات محمد رسول خدا و داماد محمد علی بن ابیطالب زنها ناقص العقل هستند)
بروزم

زیتون گفت...

شادباشی

پسرك آريايي گفت...

عالي بود كاملا استفاده كردم دستت درد نكنه

حسین میدری گفت...

درود بر بزرگبانوی آریایی،
شما را به پیوندهای تارنگارم افزودم،
جاودانه باد ایران و ایرانی
نیک اندیش...

آریا گفت...

جهان است شادان به پندار نیک
ز پندار نیک است گفتار نیک
چو پندار و گفتار تو نیک شد،
نیاید ز تو غیر پپندار نیک

با درودی بی پایان
با سپاس از حضور آریاییتان.
سفری داشتم به شیراز که نسبتا طولانی هم بود. به شهری که مردمانش بسیار خونگرم و با محبت هستند. همانند نیای مان کورش بزرگ.
مطالب و عکسهای زیادی هم از آثار باستانی استان پارس آوردم که حتما تو وبلاگم میذارم از نور و صدای تخت جمشید گرفته تا شهر باستانی داراب گرد......
حتما خبرتون میکنم ....
نوروزتان فرخنده و پیروز باد
باسپاس
آریا

آریا گفت...

جهان است شادان به پندار نیک
ز پندار نیک است گفتار نیک
چو پندار و گفتار تو نیک شد،
نیاید ز تو غیر پپندار نیک

با درودی بی پایان
با سپاس از حضور آریاییتان.
سفری داشتم به شیراز که نسبتا طولانی هم بود. به شهری که مردمانش بسیار خونگرم و با محبت هستند. همانند نیای مان کورش بزرگ.
مطالب و عکسهای زیادی هم از آثار باستانی استان پارس آوردم که حتما تو وبلاگم میذارم از نور و صدای تخت جمشید گرفته تا شهر باستانی داراب گرد......
حتما خبرتون میکنم ....
نوروزتان فرخنده و پیروز باد
باسپاس
آریا

زیتون گفت...

نکات تحقیقی قابل توجهی است خداقوت
ازحسن نظرعزیزنیزسپاسگزارم

آریا گفت...

با سپاس فراوان
آریا

آرش گفت...

درود بر تو
سال نوی شما هم مبارک دوست من
امیدوارم سال خوبی در فراروی خود داشته باشید.... با آرزوی بهترین ها... بدرود

حسین میدری گفت...

درود مهربانبانوی آریایی،
سپاسگزارم از مهرورزی تان،
بودن در پیوندهای تارنگار شما برای من مایه ی مباهات است..
پاینده باد ایران و ایرانی نیک اندیش..

بهراد گفت...

با درود دوست آریایی
وبلاگ خوبی دارین از مطالبتون استفاده کردم .
به وبلاگ من هم سر بزنید.

ansherly گفت...

زنده باد ایران و ایرانی و گذشته ی ایران و پیامبران ایران باستان


saveمیکنم می خونمت

زیاده
:دی

d,st lin,d گفت...

سلام منتظرم به وبلاگم سر بزنید

یوسف مهدوی گفت...

ببخش کامنت قبلی مال من بود که به جای اسمم لاتین تایپ شد

ناشناس گفت...

درود بر شما آريايي نيك انديش
تارنگار فوق العاده اي داريد . من با نام درفش كاوياني لينكتون كردم .خوشحال ميشم شما هم اين كار رو انجام بديد .
ممنتظر حضور سبزتون هستم . پاينده ايران زمين
بدرود

آریا گفت...

با درودی بی پایان
مطلب جدید وبلاگ ایزدمهر
شهر تاریخی و کهن داراب گرد و داستان پیر زن سنگی ( زنی که دحیه کلبی را کشت) و نکته جالبی که مردم راضی نبودند که دحیه کلبی (نماینده امام حسن) بعد از مرگش در روستایشان دفن شود.
باسپاس
آریا

Unknown گفت...

شبي مرگم فرا مي آيــد اي عشق

بيا تا آنكه هستم باورم كـن

به صدها چشم ديدي عشق من را
بيا يكبار چشم ديگرم كـن


نگه كن اين خراب كوچه هــا را
دلـي سوزان بر اين چشم ترم كن


تو را ميجويم و كم بازيابــــــــــم

خدا را يك نگاه آخــــــــرم كـــــن


عزيزان يك به يك رفتند و اينــك
تو خاكي سرخ بر فرق سرم كـن


چه كردم جز نگاه عاشقـــــــــانه
نگه بر تير خونيـن پــرم كـن


سياه سنگ ميكوبـــــــم بــه سينــــــــه
بر اين اميــد وصل ياورم كـن


به امید ازادی سبز....

ناخدا گفت...

دوباره جنایتی دیگر در اسلام...اگر بخواهیم جنایتهای این ظلم 1400 ساله را بررسی کنیم با موارد وحشتناکی روبرو میشویم که یکی از آنها قمه زنی ست.وحشی گری دیکری از دین اسلام..اینها اصل دینداریست؟؟

arianaz گفت...

ناشناس گرامی با سپاس بابت بازدیدتون اگه میشه لطف کنید و آدرس وبلاگتون رو بذارید

راضيه گفت...

سلام بهترينم.
دلم خيلي برات تنگ شده بود. اميدوارم عيد حسابي بهت خوش گذشته باشه
به جز توي نازنين-يه دوست زرتشتي ديگه هم دارم اسمش آتوساست مثل خودت ماهه
سلامتي و آرامش تو آرزوي هميشگي منه

پسرکوروش وارث داریوش گفت...

دورود بی پایان بر تو

آپم به همرزمان هم بگو بیایند

بدورد

Unknown گفت...

سلام دوست عزیز

چون گلوگاه حیات
می درد خلوت شب نور چراغ ،
می خزد ماه به سوی رگ باغ
سردی شب ،
همه ی زنجره ها کرده خموش
و سپیدار سیاه
در سکوتی سنگین
صبح را منتظر است
دیر وقتیست که در کوچه ی ما
دست تقدیر زمان
همه ی پنجره ها را بسته است
و در این شهر خموش
بوسه از دورترین نزدیکی ،
نغض پبوند حقوق بشر است
لاله ها داغ به دل
سر به گریبان بردند
و علفهای هرز ،
راه صد ساله به شب پیمودند
لیک در باور دلهای گرم
صبح از پشت حصاری تیره
مردی از جنس زمان
عزم این بادیه را خواهد کرد


به امید آزادی سبز...

ناشناس گفت...

درود بر شا آريايي نيك انديش
تارنگار زيبايي داريد .
اميدوارم در راه اشاعه ي فرهنگ و تمدن اين سرزرمين ديرپا مانا و پيروز باشيد .
شما رو با نام زيباي درفش كاوياني لينك كردم .
خوشحال ميشم شما هم اين كار رو انجام
بديد.
بروزم .
با اميد افراشته شدن درفش كاوياني در ايران زمين .
بدرود.

رها گفت...

سلام هموطن.بسیار مقید بود مرسی.کاش تمام ایرانیها گذشته و هویت خودشونو بشناسن و اونوقت کمی فکر کنن تا تکلیف خودشون رو بفهمن اما افسوس... اما بله دوباره میسازمت وطن ... پیروز باشید

رها گفت...

وعده دیدار ما 11 و 12 اردیبهشت.

ستاره گفت...

خدایا شانه های صبورت را بمن بده که زمین ، طاقت بغض هایم را ندارد.

به روزم و منتظر حضور سبزتان

[گل]

نوشین گفت...

شير زنان افتخار آفرین تاریخ ایران زمین
( قسمت آخر )
بروزم

موج اف گفت...

وبلاگ خوبي دارين ممنون

غیرخودی ها گفت...

آزادی
می خواهمت چنان که شب خسته خواب را
می جویمـــــت چنان که لب تــــشنه آب را
محو توام چنان که ستاره به چشم صــــبح
یـا شــــبنــــم ســــپیده دمــــان آفتــــاب را
بی تابم آن چـــنان که درخـتان برای بـــاد
یا کودکان خـفــــــته به گهواره خـــواب را
بایــــــسته ای چنان که تپـــیدن بـــرای دل
یا آن چـــنان که بــــال پریـــدن عـــقاب را
حــتی اگــــر نــبـــاشــی می آفــریــــنـــمت
چونــان که التــهاب بــــیابـان ســــراب را
ای خواهشی کـه خواستنی تر ز پاســــخی
با چون تو پرسشی چه نــــــیازی جواب را
قیصر امین پور

خاکستر گفت...

سلام دوست عزیز

بر روی دفتر های مشق ام
بر روی درخت ها و میز تحریرم
بر برف و بر شن
می نویسم نامت را.

روی تمام اوراق خوانده
بر اوراق سپید مانده
سنگ ، خون ، کاغذ یا خاکستر
می نویسم نامت را.

بر تصاویر فاخر
روی سلاح جنگیان
بر تاج شاهان
می نویسم نامت را.

بر جنگل و بیابان
روی آشیانه ها و گل ها
بر بازآوای کودکیم
می نویسم نامت را.

بر شگفتی شبها
روی نان سپید روزها
بر فصول عشق باختن
می نویسم نامت را.

بر ژنده های آسمان آبی ام
بر آفتاب مانده ی مرداب
بر ماه زنده ی دریاچه
می نویسم نامت را.

می نویسم آزادی

به امید آزادی سبز...

فاطمی گفت...

با نقد نوشین بروزم

فاطمی گفت...

با نقد نوشین بروزم

فاطمی گفت...

با نقد نوشین بروزم

آریا گفت...

برنامه زنده نور و صدای تخت جمشید
این برنامه دیدنی روایتی است از مراحل ساخت مجموعه جهانی پارسه (تخت جمشید) تازمان حمله اسکندر مقدونی و به آتش کشیدن این مجموعه که به زبان نور و صدا در محوطه تاریخی تخت جمشید برگزار میشود. سعی شده است با صدایی که در وبلاگ گذاشته شده است ، و عکسهایی که از مجموعه در نوروز 89 گرفته شده است و همچنین متن برنامه که در وبلاگ نوشته شده است، تا حدودی در این دنیای مجازی، این برنامه برای دوستان به نمایش گذاشته شود.لازم به ذکر است، صدایی که در وبلاگ پخش میشود همان صدای اصلی میباشد که هنگام نمایش در تخت جمشید پخش میشود.
منتظر شما هستم تا بیایید این برنامه را ببینید

با سپاس فراوان
آریا

آریا گفت...

برنامه زنده نور و صدای تخت جمشید
این برنامه دیدنی روایتی است از مراحل ساخت مجموعه جهانی پارسه (تخت جمشید) تازمان حمله اسکندر مقدونی و به آتش کشیدن این مجموعه که به زبان نور و صدا در محوطه تاریخی تخت جمشید برگزار میشود. سعی شده است با صدایی که در وبلاگ گذاشته شده است ، و عکسهایی که از مجموعه در نوروز 89 گرفته شده است و همچنین متن برنامه که در وبلاگ نوشته شده است، تا حدودی در این دنیای مجازی، این برنامه برای دوستان به نمایش گذاشته شود.لازم به ذکر است، صدایی که در وبلاگ پخش میشود همان صدای اصلی میباشد که هنگام نمایش در تخت جمشید پخش میشود.
منتظر شما هستم تا بیایید این برنامه را ببینید

با سپاس فراوان
آریا

bidad گفت...

سلام
این نظر گذاشتن سمیرا من و یاد مسافرت آقای خامنه ای به کردستان میندازه که وسط یه عده اهل تسنن با کلی صحبت در مورد احترام به عقایدشان آخرش وقتی صلوات میفرستادن میگفتن مرگ بر ضد ولایت فقیه حالا این خانم هم آخر نظراتش مینویسه الهم عجل لویک الفرج
من که منظورش رو ندونستم که چی این جمله دیگه یعنی چی توی این نظرات

بیداد گفت...

آخ آریاناز موفق شدم نظرم رو ثبت کنم

ناشناس گفت...

سلام

روزهای سخت بهایی ست که باید برای سرافرازی پرداخت .

ما داریم این بها را می پردازیم پس راهی به عقب نداریم دوست من

سبز باشید.

خاکستر گفت...

سلام دوست عزیز

یه ایرانیم که صفا و سادگی رسممه...
یه افغانیم که تاریخم پر از ستمه...
یه کردم که رفیقم کوه و تفنگه...
یه فلسطین که چهل پنجاه سال توی جنگه...
یه آفریقایی سیاه مثل عمق جنگل اونی که باهاش رفتار میشه مثل یه انگل...
یه آلمانی که از نازی ها سیلی خورده یه حزب که واسه جنایتش آبروم رو برده...
یه آمریکا که دست تو دست عراقیا گریه کردیم توی جنگ و مرگ و غوغا...
یه اشک قشنگ از چشم یه تبتی که میسوزه تو حسرت آزادی مملکتی...
یه ایرانیم که پرچمم رو گم کرده ام وسط این همه اسم و رسم سردرگمم...
به هر شکل و لباس و زبون تو هر مملکتیم به نام عشق و آزادی و انسان و حیثیتم...
به اینکه همه مثله همیم و فقط این یه اصله بنام انسانیت که زیباترین رسمه...

بنام انسانیت که زیباترین رسمه...


به امید آزادی سبز...

حسین میدری گفت...

درود،
امواج خلیج توفانی؛ از آنسوی جزیره های گمشده، هفت دوبیتی عاشقانه به
"یک ساحل پر از شعر" باز آورده اند..
و اکنون اینهمه کرانه ی جنوبی، آمدن شما را چشم براه خواهند ماند..[گل]

آرش گفت...

مفتخریم که فیلتر شده ایم! ما را با آدرس جدید لینک کنید :
http://metal4evermore1.blogspot.com
بدرود

خاکستر گفت...

سلام دوست عزیز
من دوباره فیلتر شدم...
اگه مایل بودی لینکم رو اصلاح بفرمایید...

به امید آزادی سبز...

آرش گفت...

سپاس از نظر زیبایتان

Unknown گفت...

سلام آریاناز...
خیلی ممنونم...
وبم دوباره جلو روی خودم فیلتر شد...
از حد عصبانیت می خواستم کیبورد رو بزنم توی سرم...

شعر بالا هم برای شاهین نجفی بود...

به امید آزادی سبز...

Unknown گفت...

سلام خوبي آرياناز جان

چه خبر؟

انتشار كامل‌ترين ترجمه‌ متن منشور کوروش

با اين خبر بروزم

منتظر حضور سبزتم

غزال گفت...

آرياناز جان وب من فيلتر شدم
و اين آدرس وب جديد
خوشحال ميشم صداي پاهات توي دالان دلم طنين انداز شه
سبز باشي

Saghi Irani گفت...

چرا دیگه آپ نمی کنی؟خوبی؟

ناشناس گفت...

سلام
دل روشن در این ظلمت سرا افتاده ام
نور مهتابم که در ویرانه ها افتاده ام
سایه پرورد بهشتم از چه گشتم صید خاک ؟
تیره بختی بین کجا بودم کجا افتاده ام

سبز باشید.

نوشین گفت...

سفری به دوران اقتدار ايلاميان ، هخامنشيان , ساسانیان
شهر شیرین و فرهاد کرمانشاه ( یا بقول خود کرمونشاهیها کرمانشان)
کوله پشتی خود را ببند و با من بیا به شهر من
بروزم

arianaz گفت...

جویای عزیز سپاسگذارم بابت نظرهای زیبایتان میشه ازتون درخواست کنم آدرس وبلاگتون رو برام بذارید؟
سپاسگذارم

مجید گفت...

ای بابا، معلومه؟؟؟؟

ansherly گفت...

خب اینم یه راهیه دیگه
نمی بینم ازین به بعد

بابای محترم ما بلاخره آپید وبلاگش رو
دوست داشتی برو
یه سر بزن بهش
خودتم آپ کن
گمونم وقتشه هاااااااااا

ادریان گفت...

با درود به اشو زرتشت وپدران ایران زمین:

مطالب بسیار جالبی بود در جواب خانمی که به اسلام معتقدن باید بگم البته خانم نباید بگم ولی مترادف خانم در عربی را نمیدانم شما از کجا میدانید قران تحریف نشده الان این احادیثی که شما میخوانید بسیار به قران شبیه است که حتما وارد قران شده و زمان چمع اوری ان که بوسیله اصحاب پیامبر در ذهنشان حفظ شد از کجا میدانید هنگام نوشتن بعضی از کلمات وجملات را تغییر ندادند من امیدوارم که اینطور باشد واگر نه قرانی را که من خواندم بسیار جای سوال دارد مثل این ایه که زنها مثل کشتزار هستند و مردان میتوانند دران کشت کنند که این بی احترامی است به مقام والای زن من نمیدونم چگونه پایبند این دین هستید وقتی به زن اینگونه بی احترامی میکند اگر مرد بودی مساله فرق میکرد,اشتباه نکنی من متاسفانه زرتشتی نیستم ومسلمانم ولی در ظاهر,باطا زرتشتی هستم و به جای مسجد به اتشکده میروم و با تمامی اقوامی که دین اعراب را به دین بهی ایرانی ترجیح میدهندروابط صمیمی ندارم بلکه روابط رسمی و مودبانهای دارم و البته ادریان اسم اصلی من نیست بلکه اسم مستعارم با اینکه خانوادهام مسلمانند اما اسم اصلی من اهورامزدا را سپاس که ایرانی وبهروز است.همانطور که قبله شما کعبه است قبله ما اتش است پس اگر فکر میکنی ما اتش پرستیم پس شما مسلمانان هم سنگ را می پرستید.

با سپاس

ansherly گفت...

مرسی گلماز اینکه از مطالبم خوشت میاد
حرفهای دلمه خب
اگرم بده باید ببخشید

میگم چقدر دیر به دیر آپ می کنی؟

Unknown گفت...

سلام دوست عزيز

فيلتر شدم
اگه خواستيد لينكمو اصلاح كنيد
9khabarfori.blogspot.com
سبز باشيد و پايدار

شاهین گفت...

درود
آریاناز عزیز خوبی؟
شوند به روز نکردنم هایم را به حساب کنکوری بودنم بگذار.این دو هفته که آزمون های میان ترم داشتم و همین هفته که گذشت یکی از دوستی قدیمیم که از تهران رفته بود , اومده بود تهران و هر روز با هم بیرون بودیم.زمان هایی که که وقت داشتم درس میخوندم برای همین این چند وقت نتونستم چیزی برای به روز کردن بنویسم و به روز کنم
دوست من تو هم به روز نکردی.ما کنکور داریم تو دیگه چرا؟(چشمک)
در پناه اهورا

سرباز کوروش بزرگ گفت...

درود بر شما

تارنگار مهر خورشید با نوشتاری نوین تحت عنوان "آیین مهر و نمادهای آن" به روز است.

پاینده ایران بزرگ

آرزو گفت...

نازنین یار مریخی

اسم و آدرسم را عوض کردم.اما همچنان رفیق آسمانی تو هستم.
خانه ام در خورشید
منتظرتم.دیگه گلایه نکنی که خبرت نکردم.
دوستت دارم

حسین میدری گفت...

درود بزرگبانوی آریایی،
چشم براه تازه هایتان هستم،
سپاس از آمدن مهربانانه تان،
قالب وبلاگ را تغییر دادم،
بزرگ باشید و از اهالی امروز...