۱۳۸۸ بهمن ۷, چهارشنبه

واپسین سخنان کورش بزرگ



حال که مرگ من فرا رسیده است ایران مقتدرترین کشور آسیا را به دست شما میسپارم .
من به خاطر ندارم در هیچ جنگی برای عزت و سربلندی ایران زمین مغلوب شده باشم .
جمله آرزوهایم برآورده شد و سیر زمان پیوسته به کام من بود ولی در تمام مراحل زندگی ازشکست و ضعف در هراس بودم و هیچگاه مغرور نشدم و خودپسندی را هرگز به خود راه ندادم .
در پیروزی های بزرگ هیچگاه پای از دایره اعتدال بیرون ننهادم و حتی شادمانی بی جهت ننمودم .حال که آخرین لحظات زندگی را سپری میکنم خود را بسی خوشبخت و سعادتمند میدانم زیرا فرزندانم همگی عاقل و نیرومند هستند و وطنم ایران از همه جهت مقتدر و با شکوه است . آیندگان از من و کشورم به نیکی یاد خواهند کرد .
آیا با چنین موفقیت هایی نباید با خیالی آسوده چشم از جهان فرو بندم ؟
ای پسران عزیزم من هردوی شما را به خدا و سرزمینم را به شما میسپارم و از شما تقاضا دارم اگر میخواهید که رضای خاطر من فراهم گردد دست اتحاد و یاری به یکدیگر دهید تا پیوسته روح و روان من از شما شاد باشد . هرگز پای از دایره درستی و خدمت بیرون نگذارید ، اگر کارهای شما پیوسته در راه عدالت و مهرورزی باشد دیری نمی انجامد که ارزش شما در میان مردم گسترش می یابد و قدرت شما روز به روز افزون  میشود ولی اگر چنین نکنید روز به روز ضعیف تر میشوید و به پایان حکومت خود نیز نزدیک خواهید شد . از تاریخ درس بگیرید و بر سرگذشت دیگران بیاندیشید ، در آینه گذشتگان بسیار پدران و فرزندانی بودند که اتحاد و مهرورزی را از زندگی خود دور نکردند ، پس از آنها درس بگیرید . نفاق در میان خانواده پادشاه بدون شک سلطنت و کشور را متزلزل میکند و ظلم و ستم دشمنی و کینه را ایجاد میکند . همیشه از کسانی عبرت بگیرید که در زندگی سرافراز بودند و پای از راه عدالت و نیکی بیرون ننهادند .
فرزندان من پس از مرگ بدنم را در طلا و نقره و یا امثال آن نپوشانید ، زودتر آن را در آغوش خاک کشورم بسپارید زیرا که مهد تمام نیکی ها ، ثروتها و زیبایی هاست . من عمر خویش را در یاری به مردم سپری نمودم ، نیکی به دیگران در من خوشدلی و آسایش فراهم می ساخت که این امر برایم از همه لذتهای زندگی بالاتر بود .
اکنون حس میکنم که روحم آهسته آهسته از بدنم دور میشود و بسی سبک شده ام ، این راهی است که همه شما نیز خواهید رفت ، اگر از میان شما کسی میخواهد دستم را لمس کند و فروغ چشمانم را ببیند نزدیک شوید ، زیرا پس از مرگ راضی نخواهم بود دور من گرد آیید ، حتی به شما فرزندانم نیز اجازه نمیدهم بدن بی روحم را نظاره کنید و آه بکشید ، پس از مرگ من همه مردم ایران را برای شرکت در سر مزارم که پیکر بی جانم در  آن خاک شده است فرا خوانید و از همگی پذیرایی نمایید ، از هر شهری که آمدند بگذارید با رسومات و فرهنگ خودشان مراسم را اجرا کنند ، زیرا با این کار روح من در سرای ابدی بس شادمان و سربلند می شود ، اینک برای آخرین بار میگویم که بهترین ضربتی که به دشمنان می توانید وارد کنید این است که :
با دوستان خود با مدارا و نیکی رفتار کنید .

به این فکر میکنم که کجا بودیم و به کجا رسیدیم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟


۶ نظر:

باران گفت...

سلام با اینکه این مطلبو قبلا خونده بودم اما بازم و بازم خوندم و ازش لذت بردم و به خودم می بالم که روزی روزگاری در این خاک کوروش کبیری بود که این چنین فکر می کرد
موفق و پیروز باشید

خوشه چین گفت...

ملت تو ما شدیم کورش والا....

ناشناس گفت...

سلام آریاناز
چطوری
از لطفت ممنون
ببخشید شما کجا زندگی میکنید
پیامی که بهم دادیند ساعت 2:48 دقیقه نصف شب بودگفتم شاید خارج از ایرانی

راستی قسمت نظرات رو درست کن ساده باشه بهتره

http://raheeshgh.blogsky.com

arianaz گفت...

ممنونم من تهرانم و همه جاي ايران سراي من است در موردنظرات متوجه منظورت نشدم ميشه بيشتر توضيح بدي؟؟

Saeid.mzhr گفت...
این نظر توسط نویسنده حذف شده است.
Aria Animation گفت...

اووووووووووووووووووووووووووووووووففففففففففففففففففففففففففففففففففففف !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
چه کردی !!!!
دمت گرم - خیییییییییییییییییییییلی از این مطلبی که گذاشتی لذت بردم.
در طول زمانی که میخوندم نتونستم حتی یک لحظه ازش چشم بردارم.
یک تیکه تا آخر خوندم. !!
وقتی داشتم میخوندمش (جدی جدی جدی) تصمیم گرفتم یه پوسار خوب ازش درست کنم بذارم توی اتاقم.
به قول دوستمون "هومن" میهن هزاران بار به خود میبالد از داشتن شما !!
امیدوارم ما هم بتونیم این حرفها رو به عمل بگیریم و در زندگی سرلوحه کارهامون قرار بدیم.
از شما دوست خوب و عزیزم بابت لطفی که داشتین و این مطالب رو گذاشتین بینهایت سپاسگذارم و امیدوارم باز هم مطالب اینچنینی از شما اینجا ببینیم.
امیدوارم دست به دست هم بدیم و این مطالب رو بتونیم به فرهنگ از یاد رفته وطن باز گردانیم.
براتون صمیمانه آرزوی سلاااامتی و شاااادی و موفقیت و خوشبختی میکنمو آرزو میکنم ایام خوب و خوشی داشته باشین.

AriaAnimation@Gmail.con
(;